Участь у міському самоврядуванні здійснюється відповідно до розділу 4. Статуту територіальної громади міста Чернігова (читати далі)
(Завантажити ” Розділ 4. Статуту територіальної громади міста Чернігова “) Розділ 4. Участь чернігівців у міському самоврядуванні Стаття 45. Форми реалізації права участі членів територіальної громади міста в здійсненні міського самоврядування. 1. Жителі міста Чернігова здійснюють своє конституційне право на місцеве самоврядування безпосередньо або через органи міського самоврядування. Право жителів міста брати участь у здійсненні міського самоврядування може бути реалізовано шляхом участі в: 1.1. Місцевому референдумі. 1.2. Виборах депутатів міської ради та районних у місті Чернігові рад, Чернігівської обласної ради, Чернігівського міського голови, а також передбачених законом посадових осіб місцевого самоврядування (місцеві вибори). 1.3. Загальних зборах громадян за місцем проживання. 1.4. Прояві місцевих ініціатив. 1.5. Громадських слуханнях. 1.6. Колективних зверненнях жителів міста до органів і посадових осіб місцевого самоврядування (або індивідуальних звернень). 1.7. Роботі органів місцевого самоврядування, самоорганізації населення і роботі на виборних посадах місцевого самоврядування і самоорганізації населення. 1.8. Діяльності місцевих територіальних організацій й осередків політичних партій, громадських організацій. 1.9. Інших, не заборонених законом, формах здійснення місцевого самоврядування. 2. Вищими формами безпосереднього здійснення територіальною громадою міста місцевого самоврядування є місцевий референдум і місцеві вибори. 3. Обмеження прав територіальної громади міста Чернігова на місцеве самоврядування згідно з Конституцією України та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану. 4. Спорудження (створення) і демонтаж пам’ятників (монументів) місцевого значення, найменування і перейменування вулиць, площ, парків і скверів на території міста Чернігова здійснюється залежно від суспільної значимості питання після громадського обговорення та розгляду на громадських слуханнях, загальних зборах громадян за місцем проживання або проведення місцевих референдумів відповідно до чинного законодавства. Стаття 46. Місцевий референдум. 1. Місцевий (міський і районний у місті) референдум є формою вирішення населенням міста (районів в місті) питань, віднесених Конституцією України і законами України до відання місцевого самоврядування, шляхом прямого волевиявлення. 2. Порядок призначення і проведення місцевого референдуму, перелік питань, що вирішуються виключно референдумом, а також встановлення результатів голосування визначаються чинним законодавством. 3. На місцевий референдум не можуть бути винесені питання, віднесені законом до відання органів державної влади, а також питання затвердження бюджету міста і встановлення місцевих податків і зборів. 4. Питання, які не віднесені чинним законодавством до відання місцевого самоврядування, але мають важливе значення для територіальної громади міста, в тому числі питання соціально-економічного і культурного розвитку міста, можуть бути винесені на міський консультативний референдум (опитування), наслідки якого не мають обов’язкового характеру, але повинні враховуватись місцевою владою в своїй роботі як вияв волі народу. 5. Участь у місцевих референдумах є вільною. Ніхто і ні в якій формі не може бути примушений до участі в місцевому референдумі. Стаття 47. Місцеві вибори. 1. Місцеві вибори – це обрання Чернігівського міського голови, депутатів Чернігівської міської ради, районних у місті Чернігові рад і Чернігівської обласної ради жителями міста на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. 2. Виборцям у місті Чернігові гарантується на місцевих виборах вільне волевиявлення, що є основою здійснення безпосередньої демократії. Ніхто і ні в якій формі не може бути примушений до участі в місцевих виборах. 3. Строки і порядок призначення і проведення місцевих виборів, встановлення результатів голосування визначаються чинним законодавством. Стаття 48. Загальні збори громадян за місцем проживання. 1. Загальні збори – це зібрання певної групи громадян міста для вирішення питань місцевого значення. Загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. 2. Загальні збори громадян за місцем проживання можуть бути скликані по будинках, вулицях, кварталах, житлових комплексах, мікрорайонах міста або інших внутрішньоміських територіальних утвореннях з метою: 2.1. Обговорення питань загальноміського значення. 2.2. Обговорення питань, які мають важливе значення для відповідної складової частини територіальної громади міста та підготовки пропозицій з цих питань. 2.3. Створення органів самоорганізації населення. 2.4. Заслуховування повідомлень та звітів про роботу органів самоорганізації населення. 2.5. Прийняття рішень про участь у роботах на громадських засадах по благоустрою, сприянню охороні громадського порядку, збереженню житлового фонду, пам’яток історії і культури, наданню допомоги соціально незахищеним членам громади. 2.6. Прийняття рішень про запровадження місцевих зборів на засадах добровільного самооподаткування. 2.7. Прийняття рішень про добровільні внески жителів відповідних територіальних утворень на громадські потреби. 2.8. Вирішення інших питань місцевого значення відповідно до чинного законодавства. 3. У випадках, коли об’єктивно неможливо провести загальні збори громадян (у межах районів, мікрорайонів), за рішенням виконавчого органу або відповідного органу самоорганізації населення для обговорення питань, передбачених законодавством і цим Статутом, скликаються збори (конференції) представників: жителів будинків, вулиць, кварталів тощо. Норми представництва на ці збори (конференції) встановлюються органом, який їх скликає. 4. Загальні збори громадян скликаються Чернігівським міським головою, виконавчим комітетом міської, районної в місті Чернігові ради, головою районної в місті Чернігові ради, відповідним органом самоорганізації населення за власною ініціативою. Загальні збори громадян можуть також скликатися за пропозицією не менш як третини від загальної кількості громадян – активних суб’єктів міського самоврядування, що проживають на відповідній території. 5. Рішення про скликання загальних зборів оприлюднюється не пізніше як за 7 днів до їх проведення із зазначенням дати і часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на обговорення зборів. 6. У роботі загальних зборів громадян мають право брати участь жителі міста – активні суб’єкти місцевого самоврядування, які проживають на відповідній території (будинок, вулиця, квартал, житловий комплекс, мікрорайон). У роботі загальних зборів громадян з правом дорадчого голосу можуть брати участь народні депутати України, Чернігівський міський голова, голова районної у місті Чернігові ради, депутати обласної, міської та районних у місті Чернігові рад, посадові особи місцевого самоврядування, представники органів державної влади, об’єднань громадян, підприємств, установ і організацій. 7. Загальні збори громадян є дійсними за умови присутності на них не менше половини жителів міста – активних суб’єктів міського самоврядування, які проживають на відповідній території. Збори представників (конференції) жителів є дійсними за умови присутності на них не менше половини представників (делегатів) від відповідних внутрішньоміських територіальних утворень. 8. На загальних зборах громадян головує або Чернігівський міський голова, або керівник відповідного органу самоорганізації населення, або особа, визначена органом, який скликав збори. Для ведення протоколу загальних зборів громадян обирається секретар зборів. 9. Порядок денний загальних зборів громадян затверджується загальними зборами громадян за пропозицією органу, що їх скликав. 10. Чернігівський міський голова, Чернігівська міська і районні в місті Чернігові ради, їх виконавчі органи, відповідний орган самоорганізації населення сприяють підготовці і проведенню загальних зборів громадян, надають їх учасникам необхідні приміщення, інформаційні і довідкові матеріали. 11. Під час проведення загальних зборів громадян ведеться протокол, який підписується головою та секретарем зборів. До протоколу загальних зборів громадян додається список учасників зборів із зазначенням місця їх проживання. Список учасників загальних зборів громадян підписується секретарем зборів. 12. Загальні збори громадян із розглянутих питань приймають рішення. Рішення загальних зборів громадян приймаються відкритим або таємним голосуванням (за рішенням зборів) більшістю голосів від загальної кількості присутніх на зборах громадян, які проживають на відповідній території. 13. Рішення загальних зборів громадян є обов’язковими для виконання відповідними органами самоорганізації населення і враховуються в діяльності органами і посадовими особами місцевого самоврядування, керівниками підприємств, установ і організацій, яких це рішення стосується. Рішення зборів, прийняті з питань, віднесених до компетенції органів державної влади, мають рекомендаційний характер. Стаття 49. Місцеві ініціативи. 1. Жителі міста Чернігова мають право ініціювати розгляд Чернігівською міською і районними в місті Чернігові радами будь-якого питання, віднесеного Конституцією України та законами України до відання місцевого самоврядування. Місцева ініціатива передбачає внесення жителями міста до міської або районної ради проекту нормативно-правового документу з питань, які віднесені до компетенції відповідної ради. 2. Для організації роботи по внесенню місцевої ініціативи на зборах громадян за місцем проживання утворюється ініціативна група з числа жителів міста – активних суб’єктів міського самоврядування. 3. Питання, які внесені в порядку місцевої ініціативи і підтримані підписами не менш як десяти відсотків жителів міста (району в місті) – активних суб’єктів міського самоврядування, підлягають першочерговому розгляду відповідною радою. 4. Розгляд питання, внесеного в порядку місцевої ініціативи, здійснюється на відкритому пленарному засіданні відповідної ради з обов’язковою участю представників ініціативної групи. 5. Рішення, прийняті міською та районними у місті Чернігові радами з питань, які внесені в порядку місцевої ініціативи, обов’язково доводяться до відома ініціаторів і підлягають оприлюдненню в порядку, що встановлений міською (районною у місті Чернігові) радою. Стаття 50. Громадські слухання. 1. Громадські слухання є формою участі жителів міста в здійсненні повноважень місцевого самоврядування, які передбачені Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування в України” та цим Статутом. 2. Метою проведення громадських слухань є ознайомлення громадськості міста з позицією міської влади з актуальних проблем міста та отримання від його жителів пропозицій і зауважень з цих питань у формі безпосереднього спілкування. Жителі міста мають право брати участь у громадських слуханнях, тобто зустрічатися з Чернігівським міським головою, депутатами Чернігівської міської та районних у місті Чернігові рад, посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. 3. Громадські слухання проводяться на засадах добровільності, гласності, відкритості і свободи висловлювань. 4. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. 5. Громадські слухання проводяться з ініціативи Чернігівського міського голови, депутатів Чернігівської міської ради та з ініціативи жителів міста. 6. Громадські слухання з ініціативи жителів міста проводяться за наявності колективного звернення з відповідною вимогою. Для організації роботи стосовно внесення ініціативи жителів щодо проведення громадських слухань на зборах громадян за місцем проживання утворюється ініціативна група з числа жителів міста – активних суб’єктів місцевого самоврядування. 7. Предметом обговорення на громадських слуханнях є питання, що належать до повноважень органів місцевого самоврядування відповідно до чинного законодавства. На громадських слуханнях не можуть розглядатися питання, не віднесені законодавством до відання місцевого самоврядування, абo такі, що суперечать Конституції чи чинному законодавству України, а також питання, реалізація яких зачіпає інтереси територій поза межами юрисдикції міської ради. 8. Рішення про проведення громадських слухань приймає Чернігівський голова. 9. Про дату, час, місце проведення та предмет (тему) громадських слухань жителі міста сповіщаються не пізніше ніж за п’ятнадцять днів до їх проведення. 10. На громадські слухання, крім представників ініціаторів їх проведення, можуть запрошуватись посадові особи місцевого самоврядування, депутати Чернігівської міської та районних у місті Чернігові рад, представники органів самоорганізації населення, міських осередків політичних партій та громадських організацій, а також керівники підприємств, установ та організацій, якщо їх діяльність пов’язана з питаннями, що обговорюються. 11. За результатами обговорення питань, винесених на громадські слухання, простою більшістю голосів від числа зареєстрованих на громадських слуханнях осіб ухвалюються звернення чи рекомендації. 12. Пропозиції, які внесені за результатами громадських слухань, передаються Чернігівському міському голові і підлягають обов’язковому розгляду органами місцевого самоврядування. 13. Про результати громадських слухань зацікавлені жителі міста інформуються у двотижневий після слухань термін через засоби масової інформації. 14. Порядок і процедури проведення громадських слухань можуть деталізуватись Положенням про громадські слухання, яке затверджується міською радою. Стаття 51. Колективні та індивідуальні звернення жителів міста до органів і посадових осіб міського самоврядування. 1.Жителі міста мають право особисто звертатись до органів міського самоврядування, їх посадових осіб, направляти їм індивідуальні або колективні звернення з питань, що віднесені до відома місцевого самоврядування. 2. Колективні звернення жителів міста можуть мати на меті: 2.1. Внесення конкретних пропозицій, прохань (вимог) з питань соціально-культурного розвитку міста або окремих міських територій, а також з питань, що мають важливе значення для окремих груп людей чи конкретної людини. 2.2. Направлення до органів міської влади висновків та пропозицій щодо роботи міського голови, міської та районних у місті Чернігові рад, їх виконавчих органів, органів самоорганізації населення в цілому або з питань прийняття та виконання ними конкретних управлінських рішень, пов’язаних з соціально-економічним та культурним розвитком міста чи окремих міських територій, станом довкілля, громадської безпеки, охорони громадського порядку, з інших важливих для населення питань, віднесених чинним законодавством України до відання місцевого самоврядування. 2.3. Порушення питання про поліпшення роботи окремих міських служб, комунальних підприємств. 2.4. Порушення питання про утворення, реорганізацію або ліквідацію окремих органів самоорганізації населення. 2.5. Вирішення інших питань життєдіяльності територіальної громади міста та її складових частин. 3. Колективні звернення, які підписані більш як п’ятдесятьма жителями міста, невідкладно передаються для розгляду органам і посадовими особами міського самоврядування. 4. Інформація про колективні звернення до органів і посадових осіб міського самоврядування, які підписані більш як п’ятистами жителями міста, негайно передається Чернігівському міському голові. 5. Дотримання вимог Конституції України та законів України щодо роботи зі зверненнями громадян забезпечують виконавчі органи міської та районних у місті Чернігові рад. Стаття 52. Участь жителів міста в роботі органів міського самоврядування. 1. Жителі міста мають право бути присутніми на відкритих пленарних засіданнях Чернігівської міської та районних у місті рад. 2. Інформація про дату, час, місце проведення та питання порядку денного сесії відповідної ради доводиться до відома населення не пізніше як за десять днів, а у виняткових випадках – не пізніше як за день до дня засідання. 3. Особи, які виявили бажання відвідати сесію міської, районної у місті Чернігові ради повинні не пізніше як за день до її відкриття подати заяву на ім¢я відповідної ради до секретаря міської ради (заступника голови районної в місті ради). Згоду на участь у роботі сесії дає міська, районна у місті Чернігові рада окремо по кожній заяві. Форми участі присутніх у роботі сесії (запитання, виступи, внесення пропозицій) визначаються регламентом відповідної ради. 4. Жителі міста мають право бути присутніми на засіданнях виконавчих органів міської, районних у місті Чернігові рад при розгляді питань, пов’язаних з реалізацією їх конституційних прав, забезпечення яких віднесено до відання місцевого самоврядування. 5. Жителі міста мають право брати участь у засіданнях відповідних органів самоорганізації населення. 6. Жителі міста мають право брати участь у загальних зборах громадян, громадських слуханнях, виступати, вносити пропозиції з питань, що обговорюються. 7. Жителям міста – активним суб’єктам міського самоврядування гарантується право на рівних підставах бути обраними на посади в системі міського самоврядування, які визначені чинним законодавством як виборні. Стаття 53. Участь у здійсненні міського самоврядування через діяльність місцевих територіальних організацій об’єднань громадян. 1. Жителі міста можуть брати участь у здійсненні міського самоврядування через діяльність місцевих організацій та осередків політичних партій і громадських організацій, що зареєстровані в установленому законом порядку як члени цих партій і громадських організацій. 2. Міські (районні у місті Чернігові) територіальні організації та осередки політичних партій і громадських організацій: 2.1. Беруть участь у виборах Чернігівського міського голови, депутатів міської та районних у місті рад, інших органів і посадових осіб місцевого самоврядування, які згідно з чинним законодавством обираються територіальною громадою міста. 2.2. Через своїх депутатів у міській та районних радах беруть участь у виробленні та здійсненні політики міського самоврядування. 2.3. Сприяють залученню жителів міста до обговорення важливих питань соціально-економічного і культурного розвитку, віднесених чинним законодавством до відання місцевого самоврядування. 2.4. Сприяють залученню жителів міста до робіт на громадських засадах по благоустрою території міста, наданню послуг соціально незахищеним жителям. 3. Обмеження участі місцевих територіальних організацій та осередків політичних партій та громадських організацій у здійсненні місцевого самоврядування не допускається, якщо це не передбачено законом. Стаття 54. Інші форми участі жителів міста в здійсненні міського самоврядування. 1. Перелік форм участі жителів міста у здійсненні міського самоврядування, визначений попередніми статтями цього Статуту не є вичерпним. Органи та посадові особи місцевого самоврядування сприяють становленню нових форм участі жителів міста у здійсненні місцевого самоврядування. 2. Крім передбачених статтями 45 – 53 цього Статуту, можуть бути використані такі форми участі жителів міста у місцевому самоврядуванні як: 2.1. Громадське обговорення проектів актів міської та районних у місті рад, в тому числі в міських засобах масової інформації. 2.2. Участь у роботі громадських рад (дорадчих комітетів) при міській, районній у місті Чернігові раді, які утворюються з метою організації виконання місцевих програм, розв’язання пріоритетних питань, вивчення та вирішення окремих загальноміських проблем або проблем окремих категорій жителів міста. 2.3. Участь у роботі комісій, комітетів, рад тощо, які утворюються на громадських засадах при органах і посадових особах місцевого самоврядування (предмет та напрям діяльності цих комісій та положення про них визначаються рішенням відповідного органу чи посадової особи місцевого самоврядування). 2.4. Участь у проведенні громадських експертиз проектів рішень міської або районних у місті Чернігові рад з питань, що мають суттєве значення для міської громади, визначають основні напрямки соціально-економічного та культурного розвитку міста або району. 2.5. Участь (в межах чинного законодавства) у масових акціях, метою яких є привернення уваги органів і посадових осіб міського самоврядування до актуальних проблем загальноміського або локального значення, які вимагають негайного вирішення. 2.6. Робота в органах самоорганізації населення. 2.7. Виконання громадських робіт по благоустрою території міста, наданню допомоги соціально незахищеним жителям міста. 2.8. Надання матеріальної і фінансової допомоги місцевому самоврядуванню у формі добровільних пожертвувань (внесків до фондів, що утворюються органами місцевого самоврядування, внесків до благодійних фондів, утворених з метою надання допомоги соціально незахищеним жителям міста або з метою підтримання в належному стані пам’яток історії, архітектури і культури, природних пам’яток тощо). 2.9. Інші форми, що не суперечать чинному законодавству.